Kappacyzm i gammacyzm

I. Etap przygotowawczy przed wywołaniem głosek „k” i „g”

Ćwiczenia usprawniające (wzmocnienie mięśni tyłu języka):

    • ziewanie przy szeroko otwartych ustach;

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:

    • wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, podczas szerokiego otwierania ust;

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:

    • picie gęstych napojów przez długą i cienką słomkę;
    • przysysanie drobnych papierków przez rurkę i przenoszenie ich na plansze;
    • opieranie języka o dolne zęby;
    • unoszenie środka języka do podniebienia twardego i miękkiego;
    • podwijanie języka;
    • ssanie cukierka (środkiem języka);

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:

    • „koci grzbiet” (opieranie czubka języka o dolne zęby i cofanie go w głąb jamy ustnej, by nastąpiło uniesienie grzbietu języka do góry);

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:

  • układanie czubka języka za górnymi zębami i opuszczanie go do dziąseł dolnych podczas szerokiego otwierania jamy ustnej;
  • mlaskanie całą powierzchnią języka przy opuszczonej żuchwie;
  • przyklejanie całego języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach, a następnie energiczne opuszczanie przodu języka w dół.

II. Etap wywołania głosek „k” i „g”

„k”

  • Położenie dziecka z głową odchyloną do tyłu.
  • Pokazanie wzorca wymowy (układu artykulatorów przy szeroko otwartych ustach) i próba powtórzenia ułożenia języka przez dziecko.
  • Przytrzymujemy język, a dziecko wymawia „t”, „ta”, „to”, „te”, „tu”.
  • Ćwiczenia wygłosowego „k” („kijok”, „kijuk”), by potem przejść do układów kończących się słowami ze śródgłosem „k” („kijokula”, „kijokoła”).
  • Przy szeroko otwartych ustach maluch wypowiada logotomy:
    aka, oko, uku, eke, iki, yky
    ak, ok, uk, yk, ik
    ka, ko, ke, ku, ky (przy głosce „g” odpowiednio te same logotomy, tyle, że z „g”, czyli: aga, ogo itd.).
  • Wywołanie głoski „k” przez wymawianie „h”
    – imitowanie śmiechu – dziadka (he, he), taty (ho, ho), mamy (ha, ha), dziewczynki (hi, hi);

    Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:


    – nawoływania i okrzyki – hej, hej, hop, hop, hej ho, hej ho, ho ho ho, hip hip, hura, buch, bach, echo, echo;
    – zabawy w chuchanie na: zmarznięte ręce, oszronioną szybę, lustro, by zaparowała jego powierzchnia.

„g”

    Po wywołaniu „k” głoska „g” powinna pojawić się samoistnie. Jeśli jednak nadal są problemy:

  • Można polecić wymawianie „k” z równoczesnym lekkim uderzaniem w klatkę piersiową dłonią zwiniętą w łódeczkę.
  • Jeśli będzie problem z jej bezdźwięczną realizacją należy wybrzmiewać ją między samogłoskami, np. aga, ago, age, agu itd.
  • Podczas wybrzmiewania „d” z unieruchomionym czubkiem języka, palcem lub szpatułką uzyskujemy również „g”.

III. Etap utrwalenia głosek „k” i „g”

„k”

    • UWAGA! Ważne, żeby na początku nie występowała głoska „t”!

    • pkt.1 Najpierw ćwiczymy połączenia z samogłoskami tylnymi w nagłosie:
      ka, ko, ke, ku (wyrazy, potem związki wyrazowe, potem zdania).

        Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj gry:


    • pkt.2 Potem ćwiczymy połączenia z samogłoskami w śródgłosie:
      aka, ako, ake, aku,
      oka, oko, oke, oku,
      eka, eko, eke, eku,
      uka, uko, uke, uku
      (wyrazy, potem związki wyrazowe, potem zdania).

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:

    • pkt.3 Potem ćwiczymy połączenia z samogłoskami w wygłosie:
      ak, ok, ek, uk, ik, yk
      (wyrazy, potem związki wyrazowe, potem zdania).

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:

    • pkt.4 Przechodzimy do ćwiczeń połączeń ze spółgłoskami w nagłosie i śródgłosie:
      kle, kla, klu, kre, kro
      wka, lko, lka, łko, nka, żka
      (wyrazy, potem związki wyrazowe, potem zdania).

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj gry:




W tym momencie możemy włączyć „t” i ponownie przejść kolejno pkt.1-4!

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj gry:


UWAGA! Ze względu na użycie słów zawierających głoskę „t” gra powinna być użyta dopiero w tym miejscu, choć na pozór dotyczy wcześniejszego etapu utrwalenia wywołanej głoski w nagłosie z samogłoską w sylabach i wyrazach.

„g”

    • UWAGA! Ważne, żeby na początku nie występowała głoska „d”!

    • pkt.1 Najpierw ćwiczymy połączenia z samogłoskami w nagłosie:
      ga, go, ge, gu
      (wyrazy, potem związki wyrazowe, potem zdania).

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:

    • pkt.2 Potem ćwiczymy połączenia z samogłoskami w śródgłosie:
      aga, ago, age, agu,
      oga, ogo, oge, ogu,
      ega, ego, ege, egu,
      uga, ugo, uge, ugu
      (wyrazy, potem związki wyrazowe, potem zdania).
    • pkt.3 Przechodzimy do ćwiczeń połączeń ze spółgłoskami w nagłosie i śródgłosie:
      gło, gro, gry, grze
      agr, ogn, egł, igł, ygr, mgł
      (wyrazy, potem związki wyrazowe, potem zdania).

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj grę:


W tym momencie możemy włączyć „d” i ponownie przejść kolejno pkt.1-3.

IV. Etap automatyzacji głosek „k” i „g”

    • etap utrwalenia wywołanych głosek w związkach wyrazowych (nagłos, śródgłos i wygłos);

Do powyższych ćwiczeń wykorzystaj gry:


  • teksty drukowane i wierszyki;
  • mowa spontaniczna;
  • opowiadanie treści historyjek obrazkowych.

 

Możliwość komentowania jest wyłączona.