Ćwiczenia na za…mówienie – część 23 – Kinga Aleksandrowicz

CAM00979 CAM00981Wiosna już tuż, tuż, więc czas zacząć przygotowania do wiosennych porządków. Większość kobiet najchętniej zaczyna porządki od własnej garderoby, co jest całkowicie zrozumiałe, ponieważ zawsze brakuje sukienki z najnowszej, wiosennej kolekcji 😉 My dzisiaj wraz z Panią Kingą Aleksandrowicz – neurologopedą, na co dzień pracującą z dziećmi, zapraszamy do pakowania szumiąco-syczących walizek. Oczywiście, zapakować w nie trzeba również sukienkę 😉

Aby pobrać materiały w jakości do druku, kliknijcie na obrazki znajdujące się na końcu wpisu, a po przejściu do nowego okna w ikonkę pobierania lub drukowania.
*Przy problemach z otwieraniem pliku, proszę sprawdzić aktualizację wtyczki Adobe Reader .

A teraz zapraszamy do zabaw opisanych przez autorkę projektu :)

Redakcja serwisu MiMowa.pl

Sylwia i Szymek – wielkie pakowanie.

Zabawa służy do różnicowania głosek opozycyjnych {sz-s}. Celem ćwiczenia może być tylko słuchowe różnicowanie głosek (gdy jeszcze głoska {sz} nie jest wywołana}, bądź dodatkowo ćwiczenie artykulacji (po wywołaniu głoski). Podstawą prawidłowej wymowy jest usłyszenie różnic w wymowie.
Ćwiczenie słuchowe polegające na różnicowaniu fonemów opozycyjnych należy prowadzić zanim wywołamy głoskę i dalej w trakcie terapii.  Zadaniem dziecka jest prawidłowe rozdzielanie przedmiotów w zależności od usłyszanej głoski.
W początkowym etapie terapii to logopeda nazywa słowa, akcentuje głoskę poprzez wydłużanie jej artykulacji. Nie oczekujemy od dziecka nazywania, tylko słuchania. Zaczynamy pracę od słów w których głoski są w nagłosie. Stopniowo utrudniamy skracając czas artykulacji, wymawiając głoski we wszystkich pozycjach wyrazowych, aż do momentu gdy dziecko samodzielnie rozdzieli wszystkie przedmioty i prawidłowo je nazwie.  Ćwiczenie jest przydatne w pracy indywidualnej z dzieckiem, ale również doskonale sprawdzi się w pracy grupowej.  Wzorując się na ćwiczeniu można przygotować zadania do różnicowania innych głosek {l-j}, {k-t}, {w-f} itd.
Przebieg zabawy:
Na stole rozkładamy dwie plansze: Sylwię i Szymona.  Można powiesić sylwetki dzieci na tablicy.

CAM01014   CAM00962

W innym miejscu  rozkładamy wszystkie przedmioty, które dzieci będą pakować.

CAM00963

Można je włożyć do pudełka lub woreczka. Dzieci losują przedmiot ( przedmiot może wybrać również logopeda), słuchają co to jest, nazywają( cel ćwiczenia zależy od etapu terapii logopedycznej) i przyczepiają na właściwej planszy.

CAM01024 CAM01040CAM00997  CAM00965
Zobaczcie? Kto to taki? To Sylwia i jej kolega Szymon. Właśnie planują wyjazd. Jak myślicie, gdzie oni jadą (na wakacje, ferie, na święta, do babci itp.?)
Dzieci muszą się spakować i potrzebują naszej pomocy.

Uwaga ! Gdy będziemy pakować ich walizki musimy kierować się ważną zasadą: Wszystkie przedmioty w nazwach których słychać {s} spakujemy do walizki Sylwii, a te w nazwach których słychać {sz} spakujemy do walizki Szymona. Słuchajcie uważnie i mówcie dobrze nazwy. Powodzenia !

Kinga Aleksandrowicz- neurologopeda w Zespole Szkół w Górznie, Terapeutyczny Punkt Przedszkolny w Brodnicy; pracuje z dziećmi z zaburzeniami artykulacji oraz dziećmi i dorosłymi z zaburzeniami językowymi  powstałymi w przebiegu chorób neurologicznych  oraz całościowych zaburzeń rozwój.

Plansza z Sylwią:

sylwia

Plansza z Szymkiem:

szymek

Karta z rzeczami Sylwii:

rzeczy_sylwia

Karta z rzeczami Szymka:

rzeczy_szymek

Ten wpis został opublikowany w kategorii aktualności, Ćwiczenie na za...mówienie, pomoce logopedyczne, seplenienie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.