Ćwiczenie na za…mówienie – część 13 – Octopus, to znaczy ośmiorniczka

3W naszym cyklu nie mogło zabraknąć redaktorki profilu „Logopedzi Logopedom„. W końcu „Ćwiczenie na za…mówienie” to właśnie materiały przygotowywane, przede wszystkim, przez logopedów dla logopedów :)

Zatem z nieukrywaną przyjemnością przedstawiamy Państwu Panią Oktawie Czechowską z Octopus.edu.pl, wraz z którą przygotowaliśmy dwie gry wspierające wywoływanie głosek [sz] i [cz].

Aby pobrać materiały w jakości do druku, kliknijcie na obrazki znajdujące się na końcu wpisu, a po przejściu do nowego okna w ikonkę pobierania lub drukowania.

Zapraszamy do opisu przygotowanego przez autorkę”ośmiorniczkowych” gier 😉

Redakcja serwisu MiMowa.pl

Dziękuję serdecznie portalowi MiMowa za zaproszenie do genialnego projektu
 „Ćwiczenie za mówienie”.
Myślę, że każdy z nas – Logopedów, wie ile kreatywności
 trzeba włożyć w swoją pracę by osiągnąć terapeutyczny sukces :).

Ja postanowiłam zaproponować Państwu ćwiczenie obejmujące wywoływanie 
dwóch głosek szeregu szumiącego.
Problem jest częsty, a pomysłów na jego przezwyciężenie nigdy za dużo :) 

Gra została nazwana przeze mnie „Zagraj z Ośmiorniczką”.

Jest to cykl ośmiu kroków do realizacji  głosek  CZ i SZ.

Poniżej znajdują się:

–  plansze dwóch ośmiorniczek  (CZ i SZ)
 – (3 strony – plansza do wydrukowania na 2 kartkach A4)

osmiornica

–  ponumerowane karty z poleceniami
 (żółte i fioletowe kółka pod cyframi)
Żółte kółka oznaczają, że na kartach znajdują się ćwiczenia motoryczne  – dobrane tak,
 aby ułatwiały wywołanie danej głoski.
Fioletowe kółka, to karty zawierające sposoby wywoływania głosek.

Karty do planszy „CZ”:

karty_cz

Karty do planszy „SZ”

karty_sz

–  dwa szablony do skonstruowania nietypowych kostek do rzucania

Pierwsza żółta kostka z numerami od 1 do 4.
Druga kostka fioletowa z numerami 5 do 8.

kostki

Gra „Zagraj z ośmiorniczką” rozpoczyna się od swobodnej rozmowy z dzieckiem.
Możemy zadawać dowolne pytania w zależności od wiedzy i umiejętności dziecka:
np. Czy wiesz co to jest ośmiornica?, Czy widziałeś kiedyś ośmiornicę?,
Czy wiesz gdzie żyją ośmiornice? Itp.
W dzisiejszej zabawie będzie nam towarzyszyła jedna z nich…
Zaczynamy grę.

Na stoliku rozkładamy przed dzieckiem planszę z głoską CZ wraz z kartami oraz dwie kolorowe kostki.
Możemy także zacząć od głoski SZ.



Na początku dziecko używa tylko żółtej kostki wybierając ćwiczenia motoryczne z pozycji 1 do 4
 w dowolnej kolejności.
Wszystkie zadania dziecko realizuje wraz z logopedą przed lustrem.
Musimy sprawdzić, czy ćwiczenia są wykonywane poprawnie.



Następnie dziecko otrzymuje fioletową kostkę i również w dowolnej (w takiej, jaką wylosuje) kolejności próbuje wymówić głoskę CZ z pomocą usłyszanych poleceń.
Jeżeli za pierwszym razem nie uda się zrealizować poprawnie wszystkich zadań i nadal nie uzyskamy głoski cz, można powtarzać zabawę.
Zasady postępowania w przypadku obu plansz są jednakowe.

Życzę Państwu i dzieciakom wyśmienitej i efektywnej zabawy :) .

Oktawia Czechowska Octopus.edu.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii aktualności, Ćwiczenie na za...mówienie, pomoce logopedyczne, seplenienie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Ćwiczenie na za…mówienie – część 13 – Octopus, to znaczy ośmiorniczka

  1. Tacjana pisze:

    Nareszcie wywołanie głosek [sz, cz] nie będzie takie nudne 😀 Wspaniały pomysł, cudowne obrazki. Pozdrawiam autorów projektu :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.