Ćwiczenie na za…mówienie – część 11 – Elżbieta i Witold Szwajkowscy

BilW kolejnej części cyklu „Ćwiczenie na za…mówienie” mamy parę 😉 … parę wierszyków, parę zabaw i parę autorów. A para to nie byle jaka i jeśli śledzicie rynek wydawniczy, to na pewno poznaliście już niejedną publikacje Państwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich, autorów książek dla dzieci, zabawek i pomocy dydaktycznych.  W swoim dorobku mają oni kilkanaście książek edukacyjnych, w tym serii z rymowanymi ćwiczeniami logopedycznymi, oraz zabawki edukacyjne rozwijające zdolności językowe, nagradzane w konkursach krajowych i międzynarodowych.

Państwo Szwajkowscy, specjalnie do naszego projektu, przygotowali wierszyki i propozycję zabaw na nich oparte, dzięki którym będziemy mogli wesprzeć wywoływanie oraz utrwalanie głoski [l] .

Aby pobrać materiały w jakości do druku, kliknijcie na obrazki znajdujące się poniżej, a po przejściu do nowego okna w ikonkę pobierania lub drukowania.

Zapraszamy do opisu przygotowanego przez autorów projektu.

Redakcja serwisu MiMowa.pl

Wierszyki na wywoływanie i utrwalanie głoski [l].

Jaś mądrala

Do wierszyka „Jaś mądrala” dołączony jest zestaw następujących obrazków (obrazki do pobrania na końcu wpisu):
1) Jaś mądrala, 2) morele, 3) worki z fasolą, 4) pszczoły i ul, 5) cielę, 6) pięć motyli.

Karta z wierszykiem „Jaś mądrala”

jas1
Celem ćwiczenia jest doprowadzenie do sytuacji, w której dziecko po usłyszeniu każdego wersu będzie w stanie samo rytmicznie dopowiedzieć sylaby wyróżnione w wierszyku kolorem, prawidłowo je artykułując. W pierwszej fazie można opuszczać fragmenty zaznaczone na zielono (głoski zmiękczone) i na niebiesko (głoski połączone z [ą] i [ę]).

WAŻNA UWAGA: Zanim przeczytamy dziecku wierszyk, musimy poświęcić chwilę i przeczytać go sobie wcześniej na głos, żeby odnaleźć właściwe tempo i sposób intonacji. To bardzo ważne, żeby dziecku przeczytać wierszyk rytmicznie i płynnie.

Czytamy dziecku cały wierszyk, akcentując wyraźnie 
i rytmicznie sylaby wyróżnione kolorem. Jednocześnie, w miarę czytania, rozkładamy na stole odpowiednie obrazki. W razie potrzeby wyjaśniamy znaczenia użytych słów i zwrotów.

Następnie czytamy wierszyk ponownie i prosimy, aby tym razem dziecko samo dopowiadało zaznaczone innym kolorem sylaby. Ćwiczenie można urozmaicić – dziecko, słuchając wierszyka, wskazuje odpowiednie obrazki, czyli po wysłuchaniu wersu „Jaś mądrala” dziecko pokazuje obrazek z  Jasiem i następnie dopowiada odpowiednie sylaby „la-la, la-la”. Podobnie przy pozostałych wersach, przed powtarzaniem sylab pokazuje odpowiedni obrazek.

Można też włączyć do zabawy elementy ruchowe 
i dźwiękonaśladowcze:

Jak brzęczą pszczoły?
Jak motyle machają skrzydłami?
Jaki głos wydaje cielę?
Jak można solić potrawy? (solniczka, szczypta soli, łyżka)
Jak się miele maszynką ręczną? (ruch korby)

W zależności od wieku i stopnia rozwoju dziecka, można ćwiczenie uzupełnić o pytania nawiązujące do treści wierszyka, np.:

Jakie owoce miał Jaś?
Co Jaś miał w workach?
Kto chciał Jasia morele?
Gdzie mieszkają pszczoły?
Czy cielę było najedzone?
Ile było motyli?
Czym Jaś poczęstuje zwierzęta?
Czy ktoś chciał posłodzić fasolę?
Co wszyscy chcieli zrobić z fasolą?

Bil, pal i bal

Do wierszyka „Bil, pal i bal” dołączony jest zestaw następujących obrazków (obrazki do pobrania na końcu wpisu):

1) Bil stojący przy palu, obok pala – piłka futbolowa, 2) Bil z rozmachem kopiący w pal, 3) Bil ze spuchniętym paluchem, syczący z bólu, 4) Bil wystrojony, pod krawatem lub z muchą, z wielkim opatrunkiem na stopie.

Karta z wierszykiem „Bil, pal i bal”

Bil

Celem ćwiczenia jest doprowadzenie do sytuacji, w której dziecko po usłyszeniu każdego wersu będzie w stanie samo rytmicznie dopowiedzieć zaznaczone na czerwono sylaby, prawidłowo je artykułując.

WAŻNA UWAGA: Zanim przeczytamy dziecku wierszyk, musimy poświęcić chwilę i przeczytać go sobie wcześniej na głos, żeby odnaleźć właściwe tempo i sposób intonacji. To bardzo ważne, żeby dziecku przeczytać wierszyk rytmicznie i płynnie.

Czytamy dziecku cały wierszyk i rozkładamy na stole w miarę czytania obrazki, odtwarzając ciąg zdarzeń opisanych 
w wierszyku; wyraźnie i rytmicznie akcentujemy sylaby wyróżnione kolorem. W razie potrzeby wyjaśniamy znaczenia użytych słów i zwrotów. Zbieramy obrazki i odkładamy na bok, tak aby dziecko ich nie widziało w czasie ćwiczenia.

Następnie czytamy wierszyk ponownie i prosimy, aby tym razem dziecko samo dopowiadało zaznaczone innym kolorem sylaby.

Dajemy dziecku pomieszane obrazki i prosimy, aby ułożyło 
z nich historyjkę i opowiedziało ją. Może się zdarzyć, że ułoży obrazki w innej kolejności, niż my na początku. Pozwólmy mu opowiedzieć jego historyjkę i porozmawiajmy o tym. Następnie ułóżmy obrazki wspólnie, zgodnie z  treścią wierszyka, wskazując na związki przyczynowo-skutkowe.

Możemy dziecku zadać pytania nawiązujące do treści wierszyka, np.:

Jak miał na imię bohater wierszyka?
Czy Bil kopnął piłkę?
Czy Bila bolała głowa?
Jak się czuł Bil?
Czy Bil wybierał się do teatru?
Co się robi na balu?
Czy Bil będzie mógł tańczyć z bolącą stopą?
Ile mil musi przejść Bil, żeby dotrzeć na bal?

W zależności od wieku i stopnia rozwoju dziecka, można najpierw zadać pytania, a następnie przejść do układania historyjki obrazkowej. Można też oczywiście poprzestać na jednym z tych elementów.

Elżbieta i Witold Szwajkowscy

Karta z obrazkami

obrazki

Ten wpis został opublikowany w kategorii aktualności, Ćwiczenie na za...mówienie, pomoce logopedyczne, reranie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Ćwiczenie na za…mówienie – część 11 – Elżbieta i Witold Szwajkowscy

  1. Ina pisze:

    Bardzo interesujące wierszyki i obrazeczki. Już przetestowane. Bedziemy jeszcze z nich nie raz korzystać.
    A można poprosić o więcej kart ew i wierszykow z ozbazami historyjkami tj. w wierszyku Bil, pal i bal?
    Prosze o odp na mail

  2. Ania pisze:

    Dzieci, z którymi ćwiczę [l] są zachwycone Bilem i Jasiem Mądralą:) uwielbiają „powtarzanki – rymowanki”, a wierszyki wpadają w ucho i można szybko nauczyć się ich na pamięć:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.