Ćwiczenie na za…mówienie – część 7 – Alicja Rominiecka-Stec

zdjecie_gry 1Dzisiaj gościmy w naszym cyklu „Ćwiczenie na za…mówienie” Panią Alicję Rominiecką-Stec autorkę „Ćwiczeń funkcji poznawczych”, wraz którą przygotowaliśmy szumiąco-syczące 😉 planszówki.

Oczywiście Pani Alicja nie poprzestała na jedynym, pierwotnym wykorzystaniu plansz do gry, dzięki czemu zapraszamy do zabawy w 7 wersji gry :) Opis wszystkich wersji zabaw wraz z zdjęciami, przygotowany przez autorkę pomysłu, prezentujemy poniżej.

Aby pobrać materiały w jakości do druku, kliknijcie na poniższe obrazki, a po przejściu do nowego okna w ikonkę pobierania lub drukowania.

Miłej zabawy!

Wraz z MiMową przygotowaliśmy dla Was dwie gry planszowe – utrwalające wymowę głoski /s/ i /sz/ w nagłosie wyrazu.

drabina_i_weze_s drabina_i_weze-sz

Gry planszowe można wykorzystać w tradycyjny sposób, czyli rzucamy kostką i przesuwamy się po planszy. Podczas gry napotykamy drabiny – które mają nam pomóc przedostać się na dalsze pola, ale również pola, które spowolnią grę – typu cofasz się o 2 pola.  Aby gra trwała dłużej… wraz z MiMową zaprojektowaliśmy specjalną kostkę: która ma oczka od 1 do 3 oraz ćwiczenia buzi i języka.

kostka

Częstym problemem rodziców jest to, że dziecko raz zagra w grę i już więcej nie chce z niej korzystać. Co zrobić w takim przypadku…  poniżej prezentuję przykłady wykorzystania powyższych  gier planszowych:

Rozpoznawanie kształtów i figur.
1ksztfig

Z naszej gry wycinamy obrazki, następnie każdy obrazek przecinamy – zadaniem dziecka będzie dobranie i sklejenie obrazków tak, aby stworzyły całość. W tym ćwiczeniu uczymy dziecko poprawnej wymowy głoski /sz/ , rozpoznawania kształtów/figur geometrycznych – trójkąt, kwadrat, prostokąt oraz ćwiczymy zdolności manualne – precyzyjne dobieranie i sklejanie obrazków.

 

 

Ćwiczenia pamięci.
kubki2

Wybieramy trzy wycięte obrazki, pokazujemy dziecku i nazywamy. Następnie przykrywamy obrazki kubeczkami i przesuwamy nimi. Zadaniem dziecka będzie zgadnąć pod którym kubkiem jest dany obrazek i poprawnie wymówić jego nazwę. Zadanie to można ułatwić  np. dwa obrazki, dwa kubki. W ten sposób ćwiczymy wymowę i pamięć.

 

 

Loteryjka.
4loteryjka2 4loteryjka

Z Wyciętych obrazków układamy koło, następnie robimy wskaźnik (ja swój zrobiłam ze szpatułki logopedycznej, ale może być patyczek od loda – patyczek przecinamy, robimy mu grot oraz dziurkę). Wskaźnik posłuży nam do losowania obrazków. Zadaniem dziecka będzie zakręcić wskaźnikiem, nazwać wylosowany obrazek i ułożyć zdanie zawierające daną nazwę. Ćwiczymy wymowę, budowanie dłuższych wypowiedzi i zdolności manualne.

 

 

 

 

 

Memory.
Obrazki drukujemy 2 razy. Następnie wycięte obrazki odwracamy (tu dobrze podkleić obrazki kolorowymi kartonikami, tak by miały taki sam rewers), dziecko losuje dwa obrazki – jeśli trafi parę takich samych obrazków – nazywa je. Ćwiczymy wymowę i pamięć.

Nauka czytania.

czytanieWycięte obrazki, przecinamy na połowę – zwracając uwagę na napisy. Zadaniem dziecka będzie odczytać sylaby zapisane na połowie obrazka i dobrać do niego drugą połowę. Ćwiczymy czytanie sylabami i wymowę.

 

 

 

 

Twórcze myślenie.

tworczeGra oprócz obrazków zawiera również pola z nazwami danych przedmiotów. Te pola możemy wyciąć i wspólnie z dzieckiem wykonać do nich obrazki. Jeśli dziecko nie wie, co oznacza dany wyraz, tłumaczymy mu i prosimy, aby namalowało – jak wyobraża sobie dany przedmiot, osobę itd. Technika wykonania dowolna, możemy wykorzystać farbki, kredki, bibułę, plastelinę itd. Dzięki temu ćwiczeniu – pobudzamy wyobraźnię, twórcze myślenie, ćwiczymy zdolności manualne i wymowę.

Alicja Rominiecka-Stec

Ten wpis został opublikowany w kategorii aktualności, Ćwiczenie na za...mówienie, gimnastyka buzi i języka, pomoce logopedyczne, seplenienie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Ćwiczenie na za…mówienie – część 7 – Alicja Rominiecka-Stec

  1. Dagmara pisze:

    Genialne pomysły :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.