Ćwiczenie na za…mówienie – część 3 – Izabela Mikrut

kaczkaW trzeciej części „Ćwiczenie na za…mówienie”, mamy dla Was prawdziwą gratkę czytelniczą – bajkę Izabeli Mikrut autorki ” Strasznie trudnych wierszyków”, „Co się zdarzyło w piórniku”, „Słonie na pontonie”, „Co dziś zjadło abecadło” i wielu innych.

Oczywiście bajka jest z elementem logopedycznym ;), a poćwiczyć wraz z jej lekturą można głoskę [cz], ale to nie wszystko. Żeby lektura i ćwiczenia mogły potrwać jeszcze kilka miłych chwil, proponujemy zagrać w zestaw gier, które dołączamy do bajki.

Ćwiczenie nr. 1 – Obrazkowa czytanka – obrazki

Potrzebne będą wydrukowane karty z bajką. Opiekun czyta tekst bajki, a dziecko nazywa kolejne ilustracje. Używając dodatkowo kart z piktogramami, możemy prosić dziecko o odnalezienie odpowiedniego piktogramu, dzięki temu poćwiczymy jeszcze spostrzegawczość :). Ta wersja ćwiczenia świetnie nadaje się dla dzieci jeszcze nie czytających.

Ćwiczenie nr. 2 – Obrazkowa czytanka – napisy

Tutaj również podstawą jest bajka czytana przez opiekuna, dodatkowo przydadzą się karty z podpisami. Dziecko słucha bajki i w chwili kiedy w tekście występuje obrazek, odszukuje reprezentujący go napis. Można spróbować również z trudniejsza wersją, w której dziecko ma za zadanie napisać nazwę obrazka.

Ćwiczenie nr. 3 – Memo obrazkowe

Po lekturze bajki, dobrze utrwalić ćwiczone w niej słownictwo, dzięki zamieszczonemu poniżej szablonowi możemy pobawić się w memo. Wystarczy podwójnie wydrukować obrazek z piktogramami i przeciąć obrazki wzdłuż przerywanej linii (żeby karty były bardziej trwałe, możemy je przed wycięciem podkleić tekturką lub wydrukować na grubszej kartce). Gotowe karty kładziemy obok siebie w rzędach obrazkami do dołu. Gracze kolejno podnoszą po dwa kartoniki i odczytują nazwę obrazków. Jeśli na obydwu jest ten sam obrazek, gracz zbywa punkt i zabiera swoją parę. Jeśli na obrazkach są różniące się ilustracje, gracz odkłada karty na miejsce. Wygrywa ten, kto nazbiera najwięcej par.

Ćwiczenie nr. 4 – Memo obrazkowo- tekstowe

Jeśli pracujemy z dzieckiem które opanowało już czytanie, możemy spróbować pobawić się w nieco trudniejszą wersję memo. Potrzebna nam do tego będą karta z piktogramami i karta z podpisami. Zasady są takie same jak powyżej z jedną różnicą, w parę łączy się ilustracja z reprezentującym ją podpisem.

Ćwiczenie nr. 5 – Domino

Drukujemy w 2 egzemplarzach obrazek z piktogramami, ale tym razem na pierwszej z kart wycinamy obrazki parami według wzoru nr 1, a na drugiej według wzoru nr 2.

nr.1

nr 1

nr2

nr 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Wycięte karty tasujemy i rozdzielamy pomiędzy dwóch graczy. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się kart. Pierwszy z graczy wykłada dowolną kartę. Następnie gracze na przemian dokładają karty tak, by każda kolejna karta stykała się obrazkiem z kartą znajdującą się już na stole. Jeśli któryś z graczy nie ma odpowiedniej karty, kolejka przechodzi na następnego. Oczywiście za każdym razem należy głośno i wyraźnie powtórzyć nazwę obrazka znajdującego się na karcie.

Aby pobrać materiały w jakości do druku, kliknijcie na poniższe obrazki, a po przejściu do nowego okna w ikonkę pobierania lub drukowania.

Karta z bajką:

kaczka

 

Karta z piktogramami:

 

memo_cz

 

Karta z podpisami:

 

memo_cz_napisy

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii aktualności, Ćwiczenie na za...mówienie, pomoce logopedyczne. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.