Leszek i Rysiek, czyli o różnicowaniu L i R

Czy niezręcznie będzie przyznać się do tego, że tym razem źródłem inspiracji wymyślonej przez nas zabawy logopedycznej były rolki po papierze toaletowym? Już tak mamy, że nie lubimy wyrzucać ;). Tym razem, w duchu ekologii, Ania wyczarowała najpierw przystojnego lwa, a za chwilę – żeby nie czuł się samotny – krokodyla. Nazwaliśmy ich Leszek i Rysiek.


Oprócz wymienionych już rolek z tektury, takie czary wymagają: pisaków, nożyczek, odrobiny wyobraźni i zapału. Zależnie od wieku, dzieci poradzą sobie z tym wyzwaniem same, lub do projektowania i wycinania przyda im się pomoc kogoś dorosłego. Najpierw szkicujemy na każdej z rolek odpowiednie zwierzątko. Sprawę komplikuje nieco walcowaty kształt tektury, dlatego alternatywą dla rysowania bezpośrednio na rolce może być szkic na papierze, który nakleimy wokół rolki. Jeszcze tylko z góry odcinamy zbędne fragmenty tektury i postaci gotowe. Następnie wspólnie rysujemy na karteczkach przedmioty, których nazwa rozpoczyna się głoską l (lub miękkim l’) oraz r, np.: listek, lody, lizak, robak, róża, ryba. Zadanie malucha polega na tym, by głośno nazwać każdą ilustrację i te, które w nagłosie mają l (l’) wrzucić do środka pojemniczka – lwa, a te, które zaczynają się od r – do krokodyla.
Dzięki takiej zabawie nasze pociechy utrwalą poprawną wymowę oraz poćwiczą słuchowe różnicowanie głosek. W nagrodę przeczytajmy im dedykowaną opisywanej zabawie logopedyczną rymowankę:

                                     Lew Leszek uwielbia łakocie:
                                     lody, lizaki i inne dobrocie.

                                     Druh jego Rysiek gusta ma różne:
                                     ryby, robaki i świeże róże.

                                     Bo najważniejsza dla obu sprawa
                                     to, gdy się głoska L lub R pojawia.

Dla zapracowanych przygotowaliśmy wersję kart do wydruku, wystarczy kliknąć na poniższy obrazek, pobrać plik, wydrukować, pociąć i bawić się z Leszkiem i Ryśkiem 😉

karty_r-l

karty r-l

karty_r-l_bw

karty r-l do pokolorowania

Grę logopedyczną w odmiennej formie, lecz realizującej podobne cele znaleźć można w serwisie MiMowa.pl. „Koszyczki – rerki” polegają na segregowaniu pojawiających się kolejno przedmiotów, w zależności od głoski, na którą rozpoczynają się ich nazwy, do koszyczka „rerka” (z głoską r) lub „lelka” (z głoską l lub l’).

Ten wpis został opublikowany w kategorii pomoce logopedyczne, reranie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Leszek i Rysiek, czyli o różnicowaniu L i R

  1. LogopediiStudentka pisze:

    Rozumiem, że zabawa koncentruje się na nagłosie wyrazu, ale takie przykłady, w których występują obie ćwiczone głoski (lakier, lusterko), lepiej zastąpić czymś innym.

  2. Anonim pisze:

    rolki po papierze budzą wiele twórczy myśli nie tylko u was.pozdrawiam.

  3. miraga pisze:

    Rewelacja, na pewno wykorzystamy.