Ubierz Mi

Pisaliśmy już kiedyś o zabawie w przebieranie, której towarzyszyć mogą ćwiczenia logopedyczne – powtarzanie nazw części garderoby. Dziś temat pokrewny, bo znów ciuchowy. Dzieci, a zwłaszcza dziewczynki przepadają za różnymi wariantami ubieranek: począwszy od strojenia lalek, poprzez ubieranki wycinane z papieru, a skończywszy na grach komputerowych tego typu.

A co powiecie na zabawę w dorysowywanie? To proste. Wydrukujcie dołączony szablon Mi i zaproponujcie dzieciom, by kredkami lub mazakami narysowały jej ubrania. Zastanówcie się chwilę nad doborem słownictwa, tak by utrwalało ono wymowę problematycznych głosek, a potem podpowiadajcie małym artystom nazwy strojów. Za każdym razem maluchy mają powtarzać słowa. W przypadku problemów z wymową głoski „r” mogą to być, np.: beret, sweter, ogrodniczki, kurtka, rękawiczki, rajstopy, baleriny. Dzieci sepleniące niech dorysują Mi chustkę, pasek, bluzkę, sukienkę, spódnicę, spodnie, sandały, czapkę, szorty, a jeśli kłopot sprawia im „k” – kapelusz, korale, kamizelkę, rybaczki, kalosze, koszulę. Na szczęście zasoby słownictwa są w tym przypadku niezwykle bogate.

Dobrze byłoby, gdyby dodatkowo nasi mali rysownicy (za podszeptem rodziców) do nazw ubrań dodawali określenia ich kolorów: różowy, pomarczowy, czerwony, brązowy, szary, granatowy, czarny, szmaragdowy, kanarkowy, niebieski, turkusowy, żółty, zielony, beżowy, seledynowy, cielisty. Nie ograniczajmy się do standardowych nazw barw, ale śmiało wymyślajmy własne odcienie z „rerkami”, „szumkami”, „syczkami” i „ciszkami”. Pozwólmy sobie i dzieciom rozwinąć skrzydła słowotwórczej wyobraźni.

W przypadku starszych dzieci możemy też przy okazji takich zajęć plastyczno-logopedycznych wprowadzić nowe, ciekawe określenia części garderoby i tym sposobem poszerzyć ich zasób leksykalny. Istnieje tyle pięknych i zapomnianych słów, jak choćby żabot, kaszkiet, trencz, fular.

Inspiracją, jeśli chodzi o nazwy butów stać się może gra logopedyczna z serwisu MiMowa.pl – „Stonoga”. Zadaniem dzieci jest w niej dopasowanie obuwia do nóg sympatycznej stonogi Gabrysi. Maluchy słuchają fragmentów wierszyka, powtarzają rymowane frazy i wybierają pomiędzy szpikami, a korkami do nogi, trampkami, a kapciami itd. Treść oryginalnej rymowanki oraz powiązane z nią tematycznie ćwiczenie i krzyżówkę  można też wydrukować z towarzyszącego grze pliku. Pobawmy się w ubieranie!

Ten wpis został opublikowany w kategorii kappacyzm, pomoce logopedyczne, reranie, seplenienie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Ubierz Mi

  1. Magda pisze:

    Fajna sprawa i dość dobrze angażuje dziecko :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.