Rymowanki, wyliczanki, piosenki i różne inne dźwięki

Zauważyliście może, że występowanie rymów w wierszykach i piosenkach sprawia dzieciakom masę radości? Równocześnie jednak zabawa w rymy to świetny sposób, by przenieść zainteresowania malucha z treści języka na jego stronę formalną. Rymy pozwalają zwrócić uwagę na brzmienie słowa, rytm i melodię. Wskazane jest zatem, by przedszkolaki umiały rozróżniać rymy, zanim nauczą się czytać. Ich znajomość wymaga bowiem rozpoznania słowa i umiejętności znalezienia innego, kończącego się w podobny sposób. To ważny krok w rozwoju poprawnej wymowy, jak również doskonałe ćwiczenie językowe.

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania rymów przez dziecko najlepiej wpleść w codzienną zabawę. Zacznijmy od tego, by maluch określił, czy słowa z przykładowych par rymują się ze sobą, czy nie. Dla ułatwienia, najpierw posłużmy się obrazkami. Nie potrzebujemy do tego jakichś specjalistycznych kart, wystarczy, że na zwykłym papierze narysujemy lub nakleimy wycięte z gazet rysunki, albo zdjęcia, ilustrujące słowa, np.
PALUSZKI – GRUSZKI (+)
KURA – GÓRA (+)
SOWA – ŻABA (-)
MAK – RAK (+)
BUT – DOM (-)
Pamiętajmy, żeby stopniować poziom trudności – od słów prostych i łatwych do wymówienia (czyli składających się z sylab otwartych lub słów jednosylabowych, bez grup spółgłoskowych) do wyrazów o coraz bardziej złożonej budowie.
Gdy nasz smyk dobrze będzie sobie radzić z zabawą z obrazkami, możemy zaproponować mu jej wersję mówioną – wymieniamy na głos pary słów, a zadaniem dziecka jest powiedzieć, czy się rymują, czy nie. W ten sposób możemy bawić się dosłownie wszędzie – w aucie, czy na spacerze. Wystarczy odrobina dobrych chęci po obu stronach :-).

Gdy przedszkolak umie już rozpoznać rymy, warto poćwiczyć ich tworzenie i zabawy z rymami. To dopiero super sprawa! I tu ponownie, zaczynamy od obrazków ilustrujących słowa, by następnie przejść do wypowiadanych na głos wyrazów. Mamy do wyboru: wskazywanie par rymujących się słów spośród zestawu trzech lub więcej podanych, np.
NOGA (+) – STONOGA (+) – FASOLA (-),
BUT (-) – KOC (+) – NOC (+),
albo szukanie słowa, które nie rymuje się z pozostałymi, np.
RYBA – RZEKA (-) – SZYBA,
ŁUK – ŻUK – PAW (-).
Zabawą niezwykle twórczą, a przy okazji dostarczającą satysfakcji z własnych możliwości językowych jest dokańczanie zdań tak, by się rymowały, np.:
Lata mucha koło (UCHA).
Lata osa koło (NOSA).
Poleciała biedronka wysoko do (SŁONKA).
Nalała Ola mleczka do białego (KUBECZKA).
Kiedy skończy się bajeczka, wskoczysz szybko do (ŁÓŻECZKA).
Róże, stokrotki i bratki to moje ulubione (KWIATKI).
Maluchy będą zachwycone!
Można też pokazać dziecku dwa obrazki (potem – powiedzieć dwa słowa), których nazwy się ze sobą rymują i poprosić, by dorysowało (potem – dopowiedziało) trzeci rym. Wśród zabaw z rymami znajdzie się zarówno kolorowanie obrazków, do których dziecko potrafi znaleźć rymy, znajdowanie wśród trzech kart tej, której nazwa nie rymuje się z pozostałymi,  jak i łączenie linią obrazków, których nazwy się rymują. Pomysłem na zabawę w większej grupie jest zorganizowanie zawodów w znalezienie jak największej ilości rymów do podanego wzorca.

Masa pożytku płynie z takich ćwiczeń rymowania – poszerzają wiedzę i świadomość językową, stymulują zdolności językowe, kształtują nowe, „poetyckie” umiejętności i dostarczają całą masę kreatywnej zabawy. Dlatego już niedługo w MiMowie pojawią się aż dwie, nowe gry, wykorzystujące rymowanie w ćwiczeniach logopedycznych. Bądźcie więc czujni i zaglądajcie do nas jak najczęściej! :-)

Ten wpis został opublikowany w kategorii gammacyzm, gimnastyka buzi i języka, kappacyzm, reranie, seplenienie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „Rymowanki, wyliczanki, piosenki i różne inne dźwięki

  1. reklama w necie pisze:

    Dziękuję, znalazłem u państwa na stronie masę interesujących mnie informacji.
    Oby tak dalej! Pozdrawiam

  2. bezplatny seokatalog pisze:

    Gratuluje dobrze wykonanej i ciekawej strony! Pozdrowienia
    dla autorów oraz wszystkich odwiedzających.

  3. Ewa pisze:

    KOTY – PŁOTY

  4. Ania pisze:

    Nikt więcej nie ma pomysłów?
    No to KALOSZE – KOSZE ode mnie 😉

  5. Ola pisze:

    LAMA – TAMA :-)

  6. Ania pisze:

    GROSZEK -PROSZEK, kto następny ;)?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.